De Suurhoffbrug over het Hartelkanaal vormt in de A15 een belangrijke schakel tussen de Maasvlakte enerzijds en het westelijk deel van Voorne-Putten en Botlek, Europoort en Rotterdam anderzijds. Het is de enige verbinding met de Maasvlakte en om die reden voor het havengebied Rotterdam en de rest van Nederland onmisbaar. De huidige brug is sinds de opening in 1973 zwaar en intensief belast en hard aan vervanging toe. Zij zal in de loop van 2020 en 2021 worden gerenoveerd en worden voorzien van een tijdelijke stalen boogbrug met een overspanning 200 meter ernaast.
MTD landschapsarchitecten is door de Combinatie STIPT (Dura Vermeer, BESIX, TBI, Hollandia) gevraagd om een gedetailleerdere uitwerking voor deze tijdelijke verbinding op te stellen of anders gezegd om, in nauwe samenwerking met de Combinatie en met de disciplines wegontwerp en constructief ontwerp, een VO / vormgevingsvisie op te stellen.
In het ontwerp is met nadruk ingegaan op de inpassing van de brug in het Europoort / Maasvlakte gebied en Hartelkanaal en de aanhechting van de tijdelijke brug op het omliggende gebied. In het bijzonder is er aandacht besteed aan de aansluiting op de terreinen van het BP hoofdkantoor in het noorden. Dit kantoorgebouw is, naar een eerder ontwerp van MTD landschapsarchitecten, opgenomen in een gigantisch duinlandschap. In het zuiden wordt de brug aangesloten op de Spuisluis en –kom van het Hartelkanaal naar het Brielse Meer.
Voor de brug zelf is ontworpen aan een familie van afzonderlijke onderdelen zoals de boog, geluidsscherm(en), wegen en fietspad, hangers, verlichting, randafwerkingen en leuningen. Binnen de technische randvoorwaarden zoals gesteld aan de brug, is gezocht naar een logische en esthetische samenhang van elementen voor de gebruikers; zowel voor vrachtverkeer naar de Maasvlakte als voor recreatief fietsverkeer. In het proces is intensief overleg gepleegd met de verschillende disciplines binnen de aannemerscombinatie en met de opdrachtgever (Rijkswaterstaat). Het ontwerp is gepresenteerd en getoetst door het Q-team van het Havenbedrijf Rotterdam.
De brug zal komend voorjaar in zijn geheel van de de werf in Krimpen aan den IJssel naar haar definitieve plek op de Maasvlakte worden gevaren; dwars door Rotterdam.
Meer informatie is te vinden op de projectwebsite van Rijkswaterstaat:
Rijkswaterstaat