LINIE 1629 WEER ZICHTBAAR……!!!

20 augustus 2018

MTD landschapsarchitecten werkt vanaf najaar 2016 in opdracht van en samen met de gemeenten Sint-Michielsgestel, Vught, Heusden en ’s-Hertogenbosch en De Stichting de Groene Vesting aan plannen om de Linie 1629 weer zichtbaar en herkenbaar te maken in het landschap. De droogte van de afgelopen maanden leverde hieraan een verrassende bijdrage. Door de langdurige droogte tekent zich in de Vughtse Gement de Hollandsche Dijk weer af. Deze dijk en begeleidend grachtenstelsel maakte onderdeel uit van de aanvalslinie van Fredrik Hendrik om de stad ’s-Hertogenbosch, die destijds belegerd werd door de Spaansen, in te kunnne nemen.
De Liniedijk gaat hier dwars door een moerasgebied en werd om die reden op palen gefundeerd. De grachten langs de dijk werden gevoed met water uit de Dommel, die ten zuiden van de stad werd afgedamd en via een stelsel van kanalen, dwars over de Vughtse Heide, hier naar toe werd gebracht.
Al met al ‘state of the art’ ingenieurskunst anno 1629. Nu, bijna 400 jaar later, opeens haarscherp zichtbaar in het landschap.
De gemeente Vught heeft de dijk vandaag met een drone camera vastgelegd (https://lnkd.in/eht98KD)
Ondertussen wordt er met het Ontwikkelingsplan Linie 1629 gewerkt aan de vervolgstappen; archeologish onderzoek naar de paalfundering en een inrichtingsplan om een ‘herinnering’ aan de dijk weer zichtbaar te maken.

En het Ontwikkelingsplan Linie 1629 omvat meer elementen.
In eerste instantie richt het plan zich natuurlijk op het weer zichtbaar en herkenbaar maken van de structuurlijn zelf; van de circumvallatielinie of aanvalslinie, die zo’n 42 kilometer lang is en en een ringvormige structuur rond de stad ’s-Hertogenbosch vormt. Binnen het Ontwikkelingsplan wordt ingezet op het, waar mogelijk, terugbrengen van wallen en grachten in hun oorspronkelijke tracé en dwarsdoorsnede. Vervolgens is het van belang deze lijn weer beleefbaar te maken. Dit gebeurt door het introduceren van wandelroutes over of langs de dijklichamen en tussen de grachten en van een doorgaande continue fietsroute Linie 1629.
In tweede instatntie richt het Ontwikkelingsplan zich op de verdere uitwerking en concretisering van een vijftal iconische projecten; Fort Crèvecoeur in ’s-Hertogenbosch, de Boerenschans in Heusden, de Hollandse Dijk in Vught, Oud Herlaer in St. Michielsgestel en de Dungense Brug. Zij kunnen vervolgens werken als een katalysator voor de verdere ontwikkelingen langs de Linie 1629.