Kurhaus Scheveningen herkrijgt entree met allure

Kurhaus 1
Kurhaus 2
Kurhaus 3
Kurhaus 4
12 oktober 2016

De gemeente Den Haag heeft de ambitie om de openbare ruimte van Scheveningen te revitaliseren; de badplaats moet aantrekkelijker worden voor gebruikers, bewoners en bezoekers. Uitgangspunten voor deze ambitie zijn vastgelegd in het programma ‘De Kust Gezond’. Hierin is de intentie vastgelegd om de komende jaren zo’n € 20 miljoen te investeren in de openbare ruimte van Scheveningen. Er wordt met name ingezet op het versterken van de samenhang tussen stad en zee, het groene karakter van de openbare ruimte en de grandeur die vanouds zo kenmerkend was voor de badplaats.
In de 19e eeuw was Scheveningen een exclusieve, chique en ruim opgezette badplaats met een rijke villabebouwing. Het gedecoreerde Kurhaus vormde letterlijk en figuurlijk een brandpunt aan de boulevard van de badplaats. Het huidige gebouw vormt hier nog een zachte echo van.
Langs de rest van de boulevard heeft de 19e eeuwse bebouwing, in de loop van de 20e eeuw, voor een belangrijk deel plaatsgemaakt voor grootschalige en vrij ongenaakbare bouwvolumes. Deze gebouwen belemmeren op veel plekken de visuele en functionele samenhang tussen stad en zeereep en strand. De opkomst van het massatoerisme en de forse toename van de automobiliteit hebben eveneens hun invloed gehad en een aantal aanzienlijke barrières opgeworpen.

In het verlengde van de gemeentelijke ambities, zoals deze zijn vastgelegd in ‘De Kust Gezond’ en de inrichtingsplannen, waaraan binnen de gemeente Den Haag wordt gewerkt heeft MTD landschapsarchitecten van AMRÂTH HOTELS en haar adviseur VKZ BV de opdracht gekregen een inrichtingsplan op te stellen voor het entreeplein en de overige buitenruimten van het Kurhaus. De ambitie is om hierbij de ruimtelijke kwaliteit en verblijfskwaliteit van deze ruimten te versterken en de grandeur van weleer te herstellen. Het gaat dan met name om het verbeteren van de routing van het verkeer, waaronder met name de voetgangers en het autoverkeer, van de wijze waarop je het Kurhaus benadert en binnengaat, het versterken van de relaties met de boulevard, het strand en de zee, van de demarcaties van de oorspronkelijke ruimten en van de historische elementen en ornamenten, die de assen en hoekpunten van deze ruimten markeren.
Belangrijke aangrijpingspunten voor de door MTD ontwikkelde visie en inrichtingsplan vormen de ‘herinnering’ aan de landschappelijke en later stedenbouwkundige as, met het Kurhaus als ultiem eindpunt en de hoogwaardige functionaliteit van de oorspronkelijke grandioze ontvangst van het hotel.