MTD genomineerd voor Schreudersprijs 2015

7 december 2015

Uit veertien inzendingen selecteerde de jury van de Schreudersprijs 2015 , onder voorzitterschap van prof.ir. Johan Bosch (voorzitter; RWS), zes projecten ‘met projectspecifieke bijzonderheden die nominatie rechtvaardigen’.
De Stichting A.M.Schreuder honoreert elke twee jaar een instelling of persoon, die een bijzondere prestatie verricht op het gebied van ondergronds bouwen. Zij kunnen meedingen naar de eeuwige roem en 25.000 euro winnen.
De genomineerde projecten voor de Schreuderprijs 2015 zijn in willekeurige volgorde:
- Museum Ons' Lieve Heer op Solder ingediend door CRUX, Strackee, Bouwbedrijf van Schaik en NL Bouwmeesters;
- Stadswalzone / Zuiderpark ontworpen door Studio Leon Thier (parkeergarage), Van Roosmalen Van Gessel architecten (restauratie vestingwerken), MTD landschapsarchitecten (Zuiderpark, Stadswalzone, Casinotuin) ingediend door gemeente 's Hertogenbosch en Heijmans;
- Sluiskiltunnel ingediend door Combinatie BAM-TBI. BAM Infra en Wayss & Freytag Ingenieursbau / Croon Elektrotechniek en Mobilis;
- Willem van Oranjetunnel / Station Delft ingediend door ProRail, mede namens Combinatie Crommelijn;
- Markthal Rotterdam ingediend door Mobilis, Provast, J.P. Van Eesteren, Martens en Van Oord, MVRDV en Royal HaskoningDHV;
- MOSE ingediend door Strukton Immersion Projects.
De jury geeft desgevraagd aan dat de inzendingen dit jaar zeer divers en van zeer hoge kwaliteit zijn.
Aanstaande donderdag 10 december 2015 op het jaarcongres van het Centrum Ondergronds Bouwen wordt bekend gemaakt wie de Schreudersprijs in de wacht heeft gesleept. En het wordt spannender dan ooit. Want de zes projecten die de voorselectie doorstonden, zijn volgens de jury allemaal geduchte kanshebbers.

Het ontwerp voor het Zuiderpark en de Stadswalzone in ’s-Hertogenbosch van het bureau dat in samenwerking met Studio Leon Thier (parkeergarage) en Van Roosmalen Van Gessel architecten (restauratie vestingwerken) tot stand kwam, is recent opgeleverd. In de Stadswalzone van ’s-Hertogenbosch speelden een aantal omvangrijke ruimtelijke ontwikkelingen, waarvan de realisatie van een ondergrondse parkeergarage met circa 1000 nieuwe parkeerplekken, de meest omvangrijke is. De Stadswalzone is aangemerkt als Gemeentelijk Archeologisch Monument en in dit licht heeft de gemeente ’s-Hertogenbosch de ambitie om deze als cultuurhistorische structuur te behouden en beter beleefbaar te maken.
Begin 2011 kreeg MTD landschapsarchitecten opdracht voor het opstellen van een inrichtingsplan openbare ruimte en de regie van de drie parallel verlopende ontwerptrajecten; het ontwerp voor de parkeergarage St.Jan door Studio Leon Thier, de restauratie van de stadsmuur door Van Roosmalen Van Gessel architecten en het inrichtingsplan voor de openbare ruimte door MTD. Het project is in juni opgeleverd en krijgt erg veel waardering.
Eerste strategische inzet van het inrichtingsplan openbare ruimte is het realiseren van een aantrekkelijke verbindingsroute van de nieuwe parkeergarage naar de Bossche binnenstad en vice versa. Daarnaast zet het plan met name in op de beleving van de ontmoeting van de historische binnenstad en het open landschap van het Zuiderpark en de Bossche Broek.
De nieuw te realiseren parkeergarage is gesitueerd aan de voet van de stadsmuur met op het dak de voormalige stadsgracht. Omhoog komend in het hoofdtrappenhuis van de parkeergarage ontstaat er een dramatisch zicht over het water op de stadsmuur en Judastoren. Vervolgens is er een aantrekkelijke route, via een loopbrug over de stadsgracht, door de stadsmuur, in de richting van de binnenstad. In de andere richting vormt de route een nieuwe verbinding met het Zuiderpark; via een natuurstenen trappartij kan men de Limietlaan en het park bereiken.