MTD verwerft opdracht Stationsplein en Percee Maastricht

15 januari 2015

De gemeente Maastricht heeft de ambitie om het Stationsplein en een deel van de Percee of Stationsstraat van Maastricht her in te richten en meer verblijfskwaliteit en uitstraling te geven als entree van de binnenstad en het station. Aanleiding vormen de introductie van een ondergrondse fietsenstalling en de mogelijke komst van de tramlijn Maastricht / Vlaanderen op het Stationsplein. De komst van de tram staat de laatste maand echter ter discussie en wordt momenteel heroverwogen.
De realisatie van de ondergrondse fietsenstalling is voorzien in de loop van 2015 / 2017 en zal medio 2017 / eind 2017 gereed zijn.
Naast het versterken van de ruimtelijke kwaliteit en identiteit van het Stationsplein vormt een belangrijke doelstelling van het herinrichtingsplan de optimale inpassing van de ondergrondse fietsenkelder en tramlijn en de situering en vormgeving van de entrees en eventuele andere verbindingen tussen de fietsenkelder en het maaiveld. Eén en ander hangt zeer nauw samen met de routing van voetgangers, fietsers, auto’s, bussen en mogelijk de tram over het Stationsplein en door de Stationsstraat.
Naar aanleiding van de uitvraag voor het opstellen van een structuurvisie en inrichtingsplan voor het Stationsplein en een deel van de Percee of Stationsstraat, die de gemeente Maastricht hiertoe deed, is eind december 2014 MTD landschapsarchitecten geselecteerd.

In de optiek van het bureau gaat het binnen de opgave met name om met behoud en het versterken van de aanwezige cultuurhistorische, stedenbouwkundige, architectonische en groene kwaliteiten van het Stationsplein en Percee of Stationsstraat, het maximaal inpassen van de fietsenkelder, het stroomlijnen van de routing van de verschillende verkeersstromen het hoogwaardig vormgeven van de entrees naar de fietsenkelder en eventuele andere inrichtingselementen en het toevoegen van aanleidingen voor verblijf en ontmoeting in de openbare ruimte van Stationsplein en Percee.
Hiernaast is het van belang het draagvlak voor de plannen te waarborgen en van het begin van het planproces intensief op te trekken met de betrokken ambtenaren van de gemeente Maastricht, het ingenieursbureau dat de fietsenkelder verder uitwerkt en de overige stake-holders, zoals de werkgroep kwaliteitsimpuls Wijck, NS en PROrail.