Gedeputeerde Staten kiezen voor randweg Baexem alternatief 3c

23 januari 2014
Op basis van onderzoeksresultaten en ingebrachte adviezen in het planproces van de Tussenstap in de MER-procedure, kiest het college van Gedeputeerde Staten voor alternatief 3c. MTD landschapsarchitecten heeft in een team met provincie Limburg en Antea Group gewerkt aan een tussenstap in de MER procedure, die tot doel had duidelijkheid te verschaffen over de verschillende alternatieven, op de onderscheidende gebieden geluid, verkeer, ecologie en ruimtelijke kwaliteit. Alle alternatieven zijn, na intensieve samenspraak met belanghebbenden en bewoners, geoptimaliseerd. MTD heeft door integraal denken de leefruimte die ontstaat na het oplossen van de verkeersproblematiek ingevuld met kansen voor ontwikkeling, cultuurhistorie, recreatie en het versterken van de identiteit van Baexem als cultuur historisch waardevol Limburgs dorp. Door de visualisatie van de alternatieven, op gelijke wijze, in een schetsontwerp en visualisaties vanaf dezelfde standpunten is inzichtelijk gemaakt wat de effecten van de randweg op het dorp en zijn omliggende landschap zouden kunnen zijn. Alternatief 3c (a en b waren al in de eerste fase MER bedacht) houdt in dat ter hoogte van Baexem de N280 een stukje naar het zuiden wordt verlegd. De tweebaans randweg gaat verdiept onder de Kasteelweg, een belangrijke cultuurhistorische verbinding tussen delen van Baexem, door. Deze verdiepte ligging heeft gunstige effecten op geluid en de inpassing in de omgeving. Verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck geeft aan dat het een moeilijke keuze was. “De laatste twee jaar zijn diverse alternatieven van de N280 de revue gepasseerd. Vanuit verschillende disciplines is belicht welke impact de aanleg van de weg zal hebben op de leefbaarheid (trillingen, geluid en luchtkwaliteit), natuur, landschap, cultuur-historische waarden en ruimtelijke beleving van het dorp.” In overleg met betrokkenen uit Baexem zijn de alternatieven geoptimaliseerd, waarna uiteindelijk alleen nog  alternatieven 3c en 5e overbleven. “Beide alternatieven voldoen aan de doelstellingen”, geeft Van der Broeck toe. “Het was niet eenvoudig, maar na alles te hebben overwogen en zorgvuldig te hebben gekeken naar de opdracht van Provinciale Staten constateren we dat alternatief 3c ook aan alle randvoorwaarden voldoet.” De aspecten luchtkwaliteit, geluid en trillingen bleken voor de alternatieven onderling niet onderscheidend te zijn voor de keuze. Duidelijk  is dat de geluidssituatie bij beide alternatieven op vooruit gaat. Ook voor externe veiligheid geldt dat bij de alternatieven de kans op ongevallen afneemt. Hier is dus ook geen sprake van een relevant onderscheid. Het verschil zit in het behoud van natuur, landschap en landbouwgrond. Variant 3c voldoet het best aan deze voorwaarde. De verbeterde N280, zoveel is duidelijk, zal de regio beter ontsluiten. Baexem heeft een boven gemiddelde betrokkenheid getoond bij de aanpak van de N280. De weg laat schijnbaar niemand onberoerd. ”Er is geprobeerd om iedereen te betrekken bij dit project. Natuurlijk waren we het lang niet altijd met elkaar eens, maar men heeft respectvol met elkaar samengewerkt en in gezamenlijkheid gezocht naar de beste alternatieven. Er is goed werk geleverd.” Het voorstel van Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten is om 3c als voorkeursalternatief verder uit te werken. Op 7 februari 2014 neemt Provinciale Staten een definitieve beslissing.

meer informatie is te vinden op de website van de provincie Limburg.