geen vakantie in de Stadswalzone van Den Bosch

19 juli 2013
Ondanks de Bouwvak in Brabant, wordt er door Heijmans hard doorgewerkt aan de realisatie van de plannen voor de Stadswalzone te ’s-Hertogenbosch. Eerder maakte zij bekend dat het project, waarbinnen ondermeer een parkeergarage wordt gebouwd onder een nieuw te introduceren stadsgracht, dat het project al op 31 december 2014 zal worden opgeleverd. In de stadswalzone van ’s-Hertogenbosch spelen een aantal omvangrijke ruimtelijke ontwikkelingen, waarvan de realisatie van een ondergrondse parkeergarage met circa 1000 nieuwe parkeerplekken voor de binnenstad van ‘s-Hertogenbosch, de meest omvangrijke is. De stadswalzone is aangemerkt als Gemeentelijk Archeologisch Monument en in dit licht heeft de gemeente de aanvullende ambitie om deze te behouden en versterken. Eind 2008 kreeg MTD landschapsarchitecten opdracht tot het opstellen van een inrichtingsplan voor de Stadswalzone, het Zuiderpark en de Casinotuin en een coördinerend regieplan voor de drie parallel verlopende ontwerptrajecten; het ontwerp voor de parkeergarage en bruggen door Studio Leon Thier, de restauratie van de stadsmuur door Van Roosmalen Van Gessel architecten en het inrichtingsplan voor de openbare ruimte door MTD. Eerste strategische inzet van de plannen voor de Stadswalzone  is het realiseren van een aantrekkelijke verbindingsroute van de nieuwe parkeergarage naar de Bossche binnenstad en vice versa. Daarnaast zet het plan met name in op de beleving van de ontmoeting van de historische binnenstad en het open landschap van het Zuiderpark en de Bossche Broek. De nieuw te realiseren parkeergarage is gesitueerd aan de voet van de stadsmuur. Op het dak van de parkeergarage wordt de voormalige stadsgracht teruggebracht. Omhoog komend uit de parkeergarage ontstaat er, vanuit het hoofdtrappenhuis, een dramatisch zicht over het water op de stadsmuur en Judastoren. Vervolgens is er een aantrekkelijke route, via een loopbrug over de stadsgracht, door de stadsmuur, in de richting van de binnenstad. De verbindingsroute kruist, na het doorsnijden van de stadsmuur, onder de nieuwe parkbrug door de Hekelllaan, om vervolgens via een flauwe hellingbaan door de Casinotuin de Binnendieze en Bossche binnenstad te bereiken. In de andere richting vormt de route een nieuwe verbinding met het Zuiderpark.
Tweede strategische inzet van het inrichtingsplan is het herintroduceren van de lommerrijke stadswandeling langs de stadswallen; onder het bladerdak van de aanwezige monumentale bomen. Als onderdeel van de stadswandeling wordt het ter hoogte van de Casinotuin en Judastoren mogelijk om het Middeleeuwse maaiveld en de diverse tijdslagen in het plan te beleven. 
Langs de stadswandeling vormen de bastions bijzondere plekken; in hun cultuurhistorische betekenis, maar ook in hun eigentijdse betekenis als knooppunten van routes en activiteiten langs de stadswandeling en als uitzichtpunten. Het inrichtingsplan zet voor Bastion Baselaar vooral in op het versterken van de verblijfskwaliteit en groene kwaliteiten. De verkeerskundige ontsluiting van de nieuw te realiseren parkeergarage, die hier gesitueerd is, blijft met nadruk ondergeschikt aan de parkachtige sfeer. De entree naar de parkeergarage heeft een spiraalvorm en is gesitueerd in de symmetrieas van het bastion. De rand van deze entree is vormgeven als een enorme rondgaande pergola, begroeid met blauwe regen en begeleid door een houten bank. Hier vandaan heeft men optimaal uitzicht op het Zuiderpark.