Megatransport en plaatsing tijdelijke Suurhoffbrug in Rotterdam

20 mei 2021

Gedurende twee weekeinden was er een bijzonder spektakel te zien op de Nieuwe Maas in Rotterdam; de enorme Suurhoffbrug werd vanuit Krimpen aan de IJssel door het centrum van Rotterdam naar de Maasvlakte gevaren. Het uitzonderlijke transport verliep succesvol en de tijdelijke Suurhoffbrug werd op zaterdagavond 15 mei 2021, vanaf het water geplaatst op de landhoofden naast de Suurhoffbrug in de snelweg A15.
De Aftermovies van het Transport en de plaatsing van de tijdelijke Suurhoffbrug zijn op het YouTube account van Rijkswaterstaat te zien: 

Zo vaar je een boogbrug dwars door Rotterdam
en:
Touchdown: de brug staat op z'n plaats

De Suurhoffbrugboogbrug van circa 200 m lang, 20 m breed en meer dan 40 m hoog werd van de werf in Krimpen aan den IJssel dwars door Rotterdam getransporteerd en passeerde daarbij meerdere andere iconische bruggen, zoals Van Brienenoordbrug, de Hef, de Erasmusbrug en de Botlekbrug. Het 2e gedeelte van de reis voerde via het Hartelkanaal naar de Maasvlakte. In de nacht van 14 op 15 mei werd de brug eerst gedraaid, zodat hij parallel aan de aanwezige Suurhoffbrug kwam te liggen. Rond middernacht werd gestart met het omhoog vijzelen en om 21.00 uur lag de brug op de voor haar beoogde plek.
De komende weken worden de afrondende werkzaamheden aan de Suurhoffbrug uitgevoerd. De voegen zullen worden gedicht en het wegdek zal worden geasfalteerd.
Naar verwachting zal uiterlijk eind juni het verkeer richting Rotterdam over de brug rijden.

MTD landschapsarchitecten heeft in opdracht van de Combinatie STIPT (Dura Vermeer, BESIX, TBI, Hollandia) de gedetailleerde inrichtingsplannen opgesteld voor de landschappelijke inpassing van deze tijdelijke verbinding in het Europoort / Maasvlakte gebied en Hartelkanaal. Maar ook zijn gedetailleerde ontwerpen gemaakt voor een familie van afzonderlijke onderdelen van de brug zelf, zoals de boog, geluidsscherm(en), wegen en fietspad, hangers, verlichting, randafwerkingen en leuningen.
Binnen de technische randvoorwaarden zoals gesteld aan de brug, is gezocht naar een logische en esthetische samenhang van elementen voor de gebruikers; zowel voor het vrachtverkeer naar de Maasvlakte als voor het recreatieve fietsverkeer.